PERANCANGAN USER INTERFACE HUMAN RESOURCE CLOUD MANAGEMENT SOFTWARE BERBASIS ANDROID

Yudi Eko Windarto, Marfuah Marfuah

Abstract


ABSTRACT

One social company that helps in the development of  IT to help welfare organizations and companies such as building applications to develop IT  and addressing social problems is the Tri-Niche Indonesia company. In addition to IT services the Tri-Niche also develops other innovative projects at home that support the resolution of various social problems through the power of IT by collaborating with welfare entities and companies. IT has unlimited potential, always advancing and developing. One of the things done by Tri-Niche Indonesia is by preparing an application to manage company employee data so that it is easier to make rescue related to human resources needed. The research objective was to build a user interface design for HR monitoring applications. First, make preparations in the form of identification of problems related to the user interface and data collection techniques using interview techniques. The design stage analyzes the solution and then builds a user interface based on user needs using HRCMS. HRCMS is a graphical display that is used as a liaison between the "HRCMS" Application and users. This research builds user interfaces to animate employee data using Android HRCMS. The results of this study consist of a simple User Interface design based on the principle of User Interface Design as a reference to make it  easier for employees to use applications.

Keywords: Android HRCMS, Design, Mobile Application , User Interface.

ABSTRAK

Salah satu perusahaan sosial yang berfokus pada pemanfaatan kekuatan teknologi informasi untuk membantu organisasi kesejahteraan dan perusahaan seperti membangun aplikasi inovatif untuk menyelesaikan kendala TI serta mengatasi masalah sosial adalah Tri-Niche Indonesia. Selain layanan TI Tri-Niche juga mengembangkan proyek inovatif in-house lainnya yang bertujuan untuk menyelesaikan berbagai masalah sosial melalui kekuatan TI dengan berkolaborasi dengan entitas kesejahteraan dan perusahaan.  TI memiliki potensi yang tidak terbatas, selalu maju dan berkembang. Salah satu hal yang dilakukan Tri-Niche Indonesia ialah mempersiapakan aplikasi untuk memanajemen data pegawai perusahaan agar lebih mudah dalam melakukan pemantauan sumber daya manusia (SDM) yang dimiliki. Penelitian ini bertujuan membangun rancangan user interface terkait aplikasi pemantauan SDM. Pada tahap utama melakukan persiapan berupa identifikasi masalah yang berkaitan dengan user interface  dan teknik pengumpulan data dengan melakukan wawancara. Tahap perancangan melakukan analisis solusi dan kemudian membangun user interface berdasarkan kebutuhan pengguna menggunakan HRCMS. HRCMS (Human Resource Cloud Management Software) merupakan bentuk tampilan grafis yang digunakan sebagai penghubung antara Aplikasi “HRCMS” dengan pengguna. Penelitian ini membangunan User interface untuk memantau data pegawai menggunakan Android HRCMS. Hasil penelitian  berupa rancangan User Interface yang sederhana berdasarkan prinsip User Interface Design sebagai acuan untuk memudahkan para pegawai dalam penggunaan aplikasi.

Kata Kunci: Android HRCMS, Design, Aplikasi Mobile, User Interface.



Full Text:

PDF

References


Tri-Niche Inspiring Social Awareness Throught IT. [Online] Available at : https://www.tri-niche.com/id/tentang-kami/ [Diakses 15 8 2020].

A. Nurlifa, S. Kusumadewi, dan Kariyam, "Analisis Pengaruh User Interface Terhadap Kemudahan Pengunaan Sistem Pendukung Keputusan Seorang Dokter". Prosiding SNATIF vol 1. 333-340, 2014.

Y. Adhipratama, T. Sagirani and P. Kartikasari., "Perancangan Antarmuka Pengguna Dengan Metode Lean Ux Pada Website Hello Work Dinas Tenaga Kerja Kabupaten Pasuruan," JSIKA, vol. 7, 2018.

Alomari, H. W., Ramasamy, V., Kiper, J. D., & Potvin, G. (2020). A User Interface (UI) and User eXperience (UX) evaluation framework for cyberlearning environments. Holiyon. 1-18.

A. A. Pratama, P. Sudarmaningtyas, S. H. E. Wulandari., "User Interface/User Experience Dengan Metode Google Design Sprint Dan A/B Testing Pada Website Startup Qtaaruf," JSIKA Vol. 7, No. 4, 2018

W. Wibawanto and R. Nugrahani., "Desain Antarmuka (User Interface) Pada Game Edukasi," Jurnal Imajinasi, p. 60, 2018.

I. Santosa., Interaksi Manusia dan Komputer, Yogyakarta: Andi, 2004.

A. Mursyidah, I. Aknuranda and H. M. Az-Zahra., "Perancangan Antarmuka Pengguna Sistem Informasi Prosedur Pelayanan Umum Menggunakan Metode Design Thinking (Studi Kasus: Fakultas Ilmu Komputer Universitas Brawijaya)," Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, vol. 3, pp. 3931-3938, 2019

R. Layona, dan B. Yulianto,. "Aplikasi pencarian informasi dan lokasi tempat makan pada perangkat mobile berbasis android". Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi, 2(2), 9-16, 2016.

F. A. Handiman, dan G.G. Sembada., "Perancangan User Interface Aplikasi Mobile Pasar Kampus". eProceedings of Art & Design, 2016.

T. Chandra., "Evaluasi User Interface Desain Sistem Informasi Perpustakaan Pada Perguruan Husni Thamrin Medan". Jurnal TIMES, 2015.

B. Shneiderman and C. Plasant, Designing User Interface, United States of America: Pearson Education Inc., 2005.

J. Preece, Y. Rogers dan H. Sharp, Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction, Chichester, UK: John Wiley & Sons, 2015.

The U.S. Department of Health and Human Services; The U.S. General Services Administration, Research-Based Web Design & Usability Guidelines, Washington DC: U.S. Government Printing Office, 2006.

A. Assila, K. M. d. Oliveira dan H. Ezzedine, “Standardized Usability Questionnaires: Features and Quality Focus,” Electronic Journal of Computer Science and Information Technology, vol. 6, no. 1, pp. 15-31, 2016.

D. Chasanidou, A. A. Gasparini and E. Lee, "Design Thinking Methods and Tools for Innovation," in HCI International, Los Angeles, 2015.

G. Pandusarani, A. H. Brata dan E. M. A. Jonemaro, “Analisis User Experience Pada Game CS:GO dengan Menggunakan Metode Cognitive Walkthrough dan Metode Heuristic Evaluation,” Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, vol. 2, pp. 940-950, 2018

Karim, N. A., Shukur, Z., & AL-banna AbedElkarim M. (2020). UIPA: User authentication method based on user interface preferences for account recovery. Journal of Information Security and Applications. 52, pp 1-14.




DOI: https://doi.org/10.32520/stmsi.v9i3.893

Article Metrics

Abstract view : 81 times
PDF - 44 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.